tirsdag 9. november 2010

Nikki

Tchaminas Frilly Knickers eller Nikki som hun kalles er en brunmaska colourpoint perser, dvs at hun er lys på kroppen men har brunfarge på hode, bein og hale, og hun har blå øyne :))) Nikki er 15 år og må være den nydligste og minst krevende katten i hele verden. Jeg har eid henne i 10 år, før dette så bodde Nikki i oppdrett, noe som hun ikke trivdes med og skulle faktisk avlives ta jeg overtok henne. Jeg husker godt hvor redd hun var da jeg henta henne, lå innerst i et bur og freste, men som den ladyen hun er så kunne jeg løfte henne opp uten at hun gjorde noen ting. Det har tatt tid å få Nikki trygg, og fortsatt så løper hun unna ved høye lyder og brå bevegelser, men nå kommer hun selv for å få kos. Det har vært mye tvangskosing for å si det sånn, men hun er en katt som har funnet ut at hun heller vil ha kos enn å være redd. Nikki trives med andre dyr og er veldig glad i hundene og har nå vendt seg til Jack, naboens 1år gamle katt, som ikke alltid er like snill mot henne. Nikki gjør faktisk aldri noe galt....hehehe....må være den eneste i huset det :))))) det eneste hun gjør som er litt ubehagelig er at hun vil gnage på fingrene når jeg koser med henne og ho tar på meg med labben hvis ho vil ha oppmerksomhet. Før så lå ho alltid ved siden av meg på armlenet på sofaen men nå kommer ho frivillig opp på fanget:))))))))

Nikki er kun innekatt, og siden hun er perser så må hun bades og børstes ofte for at pelsen skal holde seg fin. Hun er ikke spesielt glad i dusjen, men når jeg føner henne så maler hun fortsatt høylytt etter 45 min :)))))

Nikki har vært avlskatt og har en rekke avkom etter seg og jeg har hatt to kattungekull på henne, det siste i 2001. På det meste har jeg hatt 5 voksne persere, men siden Roar har astma måtte jeg omplassere 3 av dem før Emily ble født. Seinere omplasserte jeg 1 til fordi han ble veldig plaget av broren sin Bullet, som jeg valgte å beholde. Bullet ble veldig ensom og det var sånn Nikki kom inn i livet vårt :))))) Dessverre så døde Bullet av nyresvikt bare 4 år gammel.....og Nikki ble alene katt for en periode på ca 1/2 år, men etter det så har hun hatt kattevenner fram til 2007. Vi hadde egentlig bestemt at Nikki er vår siste katt, men nå har jo Jack flytta inn og jeg er veldig glad for det:))))) heldigvis så merker ikke Roar noe til astmaen siden ingen av kattene er noen typiske fangkatter og de holder seg ute fra soverommet for der har jeg to store, stygge vakthunder....iallefall en på 5 kg:))))) som dere skjønner så er jeg veldig glad i katter og hadde det ikke vært for Roar så hadde jeg nok hatt 100 vis av dem.....og vært en sånn skrullete kattedame.....hehehe.......men jeg ønsker meg faktisk kattehus:))))))

Det er alfor mange som ikke tar ansvar for sine katter og bare overlater dem. Jeg skulle ønske det kom en lov som sa at alle katter som ikke brukes i avl skal steriliseres/kastreres, for på den måten å hindre at det blir for mange av dem. Det er alfor lettvindt i dag å bare kvitte seg med noe man ikke vil ha, hvor ofte har jeg ikke hørt at det bare er en katt. Jeg tror jeg kunne skrevet i timesvis om dette her, men det er på tide å avslutte.

Og det gjør jeg med et sitat fra en kattebok jeg har: Kvinner og katter gjør som de vil, og menn og hunder må bare venne seg til det :)))))))))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar